2 April 2011

Aku Dia & Cinta : terkini tentang zaheen


5 April 2011 nanti umur zaheen genap 8 bulan.


perkembangan zaheen takat ni :


a. dah laju merangkak.


b. tgh praktis berdiri. betul aku tak tipu. tgk gambar ni...

c. dah pandai tidur macam2 gaya. kalau dulu, aku letak dia tidur telentang, bila aku bangun pagi, aku tgk dia dah mengereng. tapi la ni sejak dah tidur katil sendiri, macam2 gaya ada. meniarap ada. menonggeng pun ada. lawak lah zaheen nih!


d. zaheen dah mula makan solid food. menu zaheen selalunya bubur nasik + keledek atau bubur nasi + karot. kadang2 aku buat bubur nasik + keledek + karot. Tapi yang paling zaheen suka bubur nasik + keledek + kismis. aku ingat nanti umur zaheen 9 months, aku nak kenalkan zaheen dgn Ikan. zaheen nak makan fish tak? selain daripada homemade porridge, zaheen masih lagi makan nestum dan biskut farley. Hari tu aku buat puree keledek. Aku suh mil campur puree keledek dalam nestum beras perang. Biskut farley tu sesekali aku bagi waktu tea time. hehhehehe sesekali aku bagi zaheen makan 3 kali sehari...saja..testing...huhuhu..


e. ari tu masa hantar zaheen pi cucuk untuk injection Hepatitis B(3), DPT (3), Hib (3) dan HPV/IPV (3) - aku dok tanya paed zaheen kenapa zaheen tak suka minum susu step 2. And then aku tanya gak la kenapa susu step 2 kurang DHA? Paed zaheen cakap, sbb susu step 2 kurang sedap sbb practically pada usia 6 bulan, baby dah start makan. maka nutrient dalam susu dan DHA akan berkurang sbb nutrient yang kurang ni bayi akan dapat melalui makanan solid dia. Paed zaheen cakap, takpe...zaheen boleh continue minum susu step 1. nanti bila zaheen umur setahun, boleh bagi dia minum step 3 terus. Aku dah buat survey..susu yang mengandungi DHA palinng tinggi bagi susu Step 3 ialah Mamil Gold! susu lain macam Enfagrow, Frisolec Dha dia bawah belas2 je. ANMUM kiraan DHA nya below 40. Ermmm...nak bagi ANMUM ke atau MAMIL Gold?


f. masa jumpa paed zaheen ari tu, kami cakap la yang zaheen ni mudah sangat menjangkit demam/selsema.. Paed zaheen cakap sbb zaheen kan premature, maka paru2 dia kurang matang. so dia suh kami beli pil SINGULAIR untuk menguatkan paru2 zaheen. kena amik pil ni sebulan. sebijik pil ni berharga antara RM5 ke RM7. Kena amik pil ni sebulan je. Insya Allah, lepas habis intake sebulan nih, paru2 zaheen ok dah. kuat dah. takde la asyik menjangkit selesema / demam/batuk sepupu sepapat dia.. hehehe


g. zaheen dah nak tumbuh gigi. tak nampak lagi, tapi aku dah rasa kesat2 tajam kat bahu gusi dia. satu ari zaheen ngap jari aku..dia memang suka buat macam tu...sekali aku rasa sakit daaa....aku kobek mulut dia, tengok ada satu benda putih, rata macam tiang macam nak naik...ooohhh nak tumbuh gigi..patut la puting botol hang dah 2 bijik pecah.....!!


h. dah pandai duduk. sejak pandai duduk, mak tok dia letak dalam walker. fav spot zaheen bawah meja. kerusi sumer mak tok angkat letak masuk bilik sbb twin girls suka panjat2. so zaheen cukup suka masuk meja. sekali dua pernah terantuk kat meja. tapi skg dah pandai, masa nak masuk bawah meja dan nak kuar dari bawah meja, kena tundukkan kepala dulu...haih...macam2!


i. pagi tadi bangun tidur, aku tgk diabuat mulut muncung. tingat aku kat anak deqna, marissa yang masa kecik suka buat mulut muncung. lama gak la zaheen beraksi macam tu. aku pun buat tak tau. buat susu, bagi zaheen minum. lepas minum dia buat macam tu lagi. pelik gak aku. tanya dia, kenapa buat muncung2 ni. aku rasa mungkin gatal gusi kot. Pas bagi minum, aku tukar cd zaheen. lepas tukar cd, baru hilang muncung. OOOOOOOOOOO kalau cd dah penuh, zaheen muncung ye! tau la mama skg ni....


j. zaheen dah pakai cd skg ni. tapi bila kat rumah je la. kat rumah mak tok still pakai mamypoko. tapi bila cd zaheen cukup 20 keping nanti, aku nak full cd kan dia. buat masa ni cd zaheen baru ada 12. nak daily rotate, tak cukup lagi. zaheen kuat pee pee sejak besar nih. 1 cd boleh tahan 3 jam je. kalau nak pakai full day - sebelah siang je zaheen memerlukan 4 cd. kalau malam, 3-4 cd. aku terai gak letak double insert kat cd zaheen waktu malam, tapi zaheen tak selesa. nak basuh hari2 nampak tak jimat kuasa air dan letrik pulak. maka penyelesaiannya buat masa ni ialah, waktu pagi sebelum aku hantar zaheen rumah mak tok, aku pakaikan CD kat zaheen. lepas CD ni basah kat rumah mak tok dia, mak tok pakaikan mamypoko. lepas mandi petang, mak tok baru pakaikan zaheen CD semula. malam, dalam kul 9 or 10 aku tukar CD zaheen. kalau malam dia jaga nak minum susu, aku tukar CD dia kalau dia tak bangun, esok pagi je aku tukar CD dia .


lagi? ini je la aku ingat. nanti2 ada lagi..aku tambah lagi...











Tiada ulasan:

CN2S SHOPPE