26 April 2016

AKU DIA & CINTA : Women's Fashion Jewellery..

[STICKY POST]

Assalamualaikum & salam 1 Malaysia,...

Aku ni secara peribadi, memang tak reti nak pakai perhiasan badan a.k.a fashion jewellery. Usah kata pakai rantai, gelang ke cincin  ke memang tak lah. Jam tangan pun aku tak pakai.  Bukan tak minat, tapi rasa rimas. Pendek kata, pakai barang kemas ni memang so not me lah…
(ingat lagi masa bertunang, mak saudara bising2 sbb satu barang kemas pun aku tak pakai hahaha. gila brutal!  Masa pilih cincin tunang, siap warning En. Tunang, nak cincin yang paling simple sekali huhu)

Tapi tu cerita masa zaman muda-muda dulu. Bila masuk umur 4 series ni, hormon dah bertukar. Dari tak gemor, dah jadi minat. Dari tak ada, dah ada koleksi peribadi sendiri. Bila umur dah banyak ni, baru aku perasan dengan pemakaian Women's Fashion Jewellery ni membuatkan penampilan kita lagi menyerlah kan? (mata blink..blink sambil senyum sipu-siput). Yang buat aku tetiba minat beraksesori nih, bila aku tengok era aksesori ni dah jauh berubah. Lebih funky, simple dan yang penting affordable gitu.
Kalau dulu nak beli aksesori,  Masjid Indialah sasaran utama atau paling tidak pun, beli aje kat katalog. Tapi la ni, zaman dah berubah. Tak payah bersesak-sesak dalam kedai nak belek aksesori. tak payah dok beratur panjang2 masa membayar. La ni duduk  kat rumah pun boleh membeli belah. Semuanya kat hujung jari. Semudah A, B, C.   
 
Google je kedai aksesori alam maya. Taip je perkataan aksesori online, berlambak kedai online yang keluar. Kedai famous, kedai tak famous. Semua ada. Tapi untuk aku, ZALORA antara kedai online pilihan hati. Himpunan segala fesyen terkini. Dari ubun kepala ke hujung kaki. Semua ada..(Cuma jangan cari gula atau beras kat ZALORA, depa  tak jual tu sumer). Kat ZALORA ni, macam-macam jenis aksesori ada. Bermacam kaler, dari yang simple ke yang unik..nak ekslusif pun ada. Tepuk dada tanya selera (tapi kena intai juga belen dalam bank dulu…hehehe)
 
Masa  mula-mula nak belajar-belajar berfesyen, aku banyak  refer kat majalah, FB, instagram artis (terutamanya) dan jugak rancangan tv buat rujukan. Taknak lah nanti, cantik kat mata kita, rimas kat mata orang lain pulak. Kalau boleh biarlah yang kita pakai tu, jadi inspirasi lak kat orang lain…(ada ke orang get inspired dengan fesyen aku? Hahaha)

 
Kalau korang pun jenis macam aku yang baru nak beraksesori,  aku ada personal tips untuk korang jadikan panduan;

nampak tak gambar kat atas tu. 
Kalau body kita ni jenis yang bolat sket, leher pun ada tak ada, saranan aku, elakkan pakai maxi necklace (contoh maxi necklace rantai yang besar2, atau pun rantai yang berkalung besar. contoh bergambar macam kat atas tu). On top of that, jangan pulak matching kan lagi dengan earing yang besar gedabak. Dah rupa loco & wagon je. Budayakan, Less is MORE...lagi elegan.
 
No limitation dalam mix and match. Cuba kretip sket bila pakai rantai tangan dan cincin. sekarang ni ada banyak design rantai tangan yang 'bercombo' dengan cincin. lain dari yang lain gitu.
 


image : google
Dan korang juga tidak perlu risau kalau nak pakai gold & silver pada masa yang sama. Cantik je kalau padankan cincin kawin mak kita dengan gelang kita beli online.

 
image : zalora
Kenal pasti trend-trend yang evegreen yang mana korang boleh  pakai balik pada bila-bila masa yang yang korang nak. Contohnya, rantai mutiara.
 

Jangan takut-takut kalau nak pakai beberapa jenis rantai pada masa yang sama tetapi kena jadikan penampilan tu nampak seimbang kalau pakai rantai tangan berlainan saiz. Baru cool. macam gambar kat atas tu. ada bran ka?

 

Dalam berfesyen ni, kena ingat 2 lagi perkara penting : 
1. Jangan beli terlalu banyak fesyen aksesori yang sama pada satu masa sobab, bila dah tak trend, kita tak pakai lagi dah. nak tunggu trend tu naik semula, makan masa lak. 

2. Zaman dulu kalo pakai rantai kalong biru, cincin pun nak biru, gelinya pun nak biru. payung pun nak biru. la ni..tu sumer tak intrend dah. cun je kalau pakai gold plating ring dengan silver  necklace.  classy look gitu! 

futnot:
kalo korang jenguk website Zalora la ni, punya banyak aksesori yang on sales. apa lagi, cepat2 rembat untuk match dengan baju raya nanti.  



Tiada ulasan:

CN2S SHOPPE