17 Mac 2017

AKU DIA & CINTA : Apa dosa beruk?

Assalamualaikum.

many years back, aku pernah attend satu training " COMMUNICATION". one of the tools yang facilitator tu guna ialah dengan buat satu bualatan.  Lebih kurang macam ni la ropanya : 
image : biem.co (google)


Then the facilitator akan bisik kepada seorang i.e : Nama saya Saleh Mohd Jiwa. So orang yang pertama akan bisik pulak the same thing yang facilitator bisikkan kepada dia, kepada orang yang duduk kat sebelah dia. then the same process sampai la ke peserta yang last.

Lepas tu,  facilitator tanya apa yang setiap orang dengar. Haaa..masa tu macam-macam jawapan yang keluar : 

Nama saya Saleh Mohd Jiwa
Nama saya Saleh Mohd Jawa
Nama Saleh tu macam Jawa
Saleh kata saya Jawa..

haaa nampak tak? nampak tak?

bahaya tau komunikasi cara gini. lebih-lebih lagi kat opis. 

=====================================================================
ni nak cerita kisah semalam.

Semalam aku bercerita secara general kepada manager yang duduk di cubicle sebelah, "Semalam office kita ni macam pasar borong".

3-4 jam lepas tu, ada sorang pengurus call aku, marah2."CN2S, you ada masalah dengan i ke? kenapa you panggil i Beruk", eh eh terpinga2 aku sat. bila masa lak aku cakap dia ni beruk? bila aku tanya, dia bila aku panggil dia beruk, dia corner kot lain pulak.

lama aku dok pikiaq, betul ke aku ada panggil dia beruk. Tup tup..teringat pagi2 aku ada cakap "Semalam office kita ni macam pasar borong". Aku ingat cuma ada sorang je yang reacted pada ayat aku tu. 

Aku tak tau pulak yang mendengar tu pekak. atau saja dia nak bagi perangat (sbb dia tau aku dgn pengurus tu kureng sikit silaturahim nya)

Tak terpikir lak aku dia boleh tukar BORONG ke BERUK.



aduhai..acik yang bawak mulut, umur 56 tu patut-patut tak de pangai cam gini...patut2 pencen je la acik daripada dok bawak mulut sana sini, laga orang sana sini...

========================================================================

futnot : 
malam semalam, zaheen timbang berat badan.  Aku pun happy la berat badan dia naik sekilo.
mama : Yay...ain dah gemuk. sukanya mama...
zaheen : apa...mama kata ain beruk?
mama : terpinga2 lagi. apa salah beruk ari ni. Kat opis mama kata BORONG, orang dengar BERUK. Kat rumah, mama cakap GEMUK; anak pulak dengar BERUK.



Apa dosa beruk ari ni..?...pening...


Tiada ulasan:

CN2S SHOPPE