16 Ogos 2010

Aku Dia & Cinta : Zaheen & Jaundice Update

alhamdulillah..jaundice reading zaheen dah menurun dari 204 ke 176..

next follow-up dgn KK ialah pada hari Rabu, 18 Aug.

Aku harap pada hari tu jaundice zaheen dah hilang terus!


So far treatment jaundice yang aku, suami dan mak mertua buat untuk zaheen :

a. Setiap pagi mandikan zaheen dengan air rebusan daun pandan.

b. Bagi zaheen minum air sengkuang cina. Sekali sehari. Tengahari saja.

c. kerap bagi zaheen minum air masak.
d. Susu kambing - bagi satu sudu kecil.
e. kurangkan sukatan susu zaheen. instead of 2oz/2 hrs kepada 1oz/hr. worked well!! sbb bila haus, zaheen akan bangun. so kami dah tak de problem nak kejutkan zaheen bangun tidur. walaupun kadang2 nak abiskan 1oz tu sampai makan masa sejam sbb mata dok terpejam, mulut kejap nyonyot puting, kejap gonggong puting je...

f. Stop breastfeed for a while. aku read somewhere ttg breastfeed jaundice. since balik hospital sehinggalah ke hari jumaat last week - jaundice zaheen terus menerus naik.. Aku cakap kat suami untuk berenti sementara bf zaheen bila hari jumaat jaundice reading zaheen melonjak ke 207 dari 194. Berat keputusan untuk hentikan bf pada zaheen walaupun untuk sementara, tapi untuk Zaheen, i do whatever..
Hari sabtu 14/8 - aku beri zaheen susu Infant care Anmum pada zaheen sepenuhnya.
Hari Ahad, 15/8 - Follow up check up di KK Jalan Perak - Alhamdulillah Jaundice reading zaheen menurun dari 207 ke 181.
Hari Isnin, 16/8 - Follow up check up di KK Bukit Bendera - Syukur - Jaundice Reading zaheen menurun lagi ke 176.

Tiada ulasan:

CN2S SHOPPE